مقايسه سئو داخلي و سئو خارجي
سئو را مي توان به دو قسمت سئو داخلي و سئو خارجي تقسيم كرد.
سئو داخلي بر روي فاكتورهايي از رتبه بندي گوگل متمركز است كه مستقيما به وضعيت صفحه مورد نظر براي بهينه سازي وابسته است. مانند هدينگ ها، محتوا و ساختار صفحه.
سئو خارجي بر روي فاكتورهايي متمركز است كه گوگل در خارج از سايت شما به آن توجه مي كند. اين فاكتورها به ديگر منابع مانند شبكه هاي اجتماعي، وبلاگ هاي فعال در زمينه كاري شما و سابقه فرد جستجو كننده وابسته است.
اين دو دسته بندي سئو متفاوت از يكديگر هستند، اما الزاما مي بايست در هر دو بسيار خوب عمل كرد. براي درك بهتر اين ماجرا مثالي را خدمتتان عرض مي كنيم.
تصور كنيد كه شما صاحب خانه اي با يك باغچه در رو به روي آن هستيد و يك مسير نيز از درب بيروني خانه تا خود خانه وجود دارد كه از اين باغچه مي گذرد. دو سناريو زير را در نظر بگيريد.
سناريو اول: داخل خانه شما به طرز شگفت انگيزي تميز بوده اما حياط آن بسيار شلوغ و كثيف است. چيزي كه در اين سناريو اتفاق مي افتاد اين است كه با وجود داشتن تميز ترين خانه از داخل، اما به دليل كثيف بودن بيرون آن، كسي وارد اين خانه نمي گردد.
اين مثال همانند عدم انجام سئو و بهينه سازي خارجي سايت است. شايد سايت شما محتوا و ظاهر بسيار خوبي داشته باشد، اما به گونه ايست كه هيچ كس اعتباري براي آن قائل نمي گردد. كسي وبسايت پر محتواي شما را نمي بيند چرا كه ترافيكي كسب نمي كنيد.
سناريو دوم: حياط خانه بسيار تميز، اما داخل خانه پر از هرج و مرج و شلوغي است.
حال شرايط را بالعكس كنيد. باغچه شما بسيار تميز و زيباست و افراد زيادي را به سمت آن جلب مي كند. اما داخل خانه مانند يك منطقه جنگ زده است و بازديدكنندگان بعد از چند ثانيه كوتاه آن را ترك مي كنند.
هنگامي كه كاربري درست پس از ورود به يكي از صفحات سايت آن را ترك كند، گوگل آن را به منزله فرار كاربر مي داند. هر چه ميزان اين فرار (بانس ريت) بيشتر باشد (تعداد كاربراني كه به سرعت و بعد از ديدن تنها يك صفحه از سايت آن را ترك مي كنند)، گوگل رتبه پايين تري به آن صفحه خواهد داد.
به همين دليل است كه انجام سئو داخلي و سئو خارجي به همراه يكديگر ضروريست.