در ادامه اين مقاله مهمترين پارامترهاي سئو 2021 را معرفي كردهايم.
توجه به الگوريتم core web vitals
الگوريتم core web vitals يكي از جديدترين الگوريتمهاي معرفي شده توسط گوگل است. افرادي كه در زمينه سئو سايت كار ميكنند با اين الگوريتم در نيمه دوم 2020 براي اولين بار آشنا شدند. به دليل جديد بودن اين الگوريتم، توجه بيشتر گوگل به آن در سال 2021 دور از انتظار نخواهد بود. الگوريتم core web vitals به طور كل 3 پارامتر را مورد بررسي قرار ميدهد كه در ادامه با اين پارامترها بيشتر آشنا ميشويد.
پارامتر FID: پارامتر FID مدت زماني را نشان ميدهد كه طول ميكشد تا كاربر با سايت تعامل كند. به بيان ديگر از زماني كه كاربر بر روي لينك سايت كليك كرده تا زماني كه كاربر به خوبي و بدون مشكل بتواند به تمامي امكانات سايت دسترسي داشته باشد و با آنها كار كند، به عنوان پارامتر FID معرفي ميشود. از نظر گوگل زمان استاندارد براي اين پارامتر كمتر از 100 ميليثانيه است.
پارامتر LCP: پاارمتر LCP مدت زماني است كه بارگزاري يك سايت از نگاه يك كاربر واقعي طول ميكشد. به بيان ديگر زماني كه كاربر روي لينك سايت كليك ميكند تا زماني كه صفحه به طور كامل قابل مشاهده شود، توسط پارامتر LCP معرفي ميشود. از نظر گوگل زمان استاندارد اين پارامتر كمتر از 2.5 ثانيه خواهد بود.
پارامتر CLC: توسط پارامتر CLC ميزان ثبات بصري صفحه وب در هنگام بارگزاري معرفي ميشود. زماني كه صفحه بارگزاري ميشود، نبايد تغيير مكاني زيادي در المانها و يا بخشهاي مختلف سايت به وجود بيايد تا كاربر بتواند در هر لحظه بر روي هر بخشي از سايت كه ميخواهد كليك كند.
براي اندازهگيري الگوريتم core web vitals ابزارهاي خوبي وجود دارد كه متخصصان سئو با استفاده از آنها ميتوانند پارامترهاي مرتبط به اين الگوريتم را بررسي كرده و در صورت پايين بودن ميزان اين پارامترها از حد استاندارد بر روي بهينهسازي آنها كار كنند.
توجه به جستجوي محلي
جستجوي محلي يكي از بهترين قابليتهايي است كه گوگل براي كسب و كارهاي محلي در نظر گرفته است. با استفاده از اين بخش از گوگل كسب و كارهاي محلي ميتوانند كاربراني كه در نزديكي محل فعاليت آنها قرار دارند را جذب كرده و با معرفي كالاها و يا خدماتشان آنها را تبديل به مشتري كنند.
توجه به جستجوي محلي در سال 2021 از اهميت بالايي برخوردار است زيرا شركت گوگل به اين بخش از موتور جستجوي خود اهميت بسيار بالايي نشان ميدهد. اهميت گوگل از آن جايي نشات ميگيرد كه بسياري از افراد به نزديكي فروشگاه براي خريد موارد مورد نياز خود علاقمند هستند و به همين دليل اين مورد براي گوگل نيز اهميت زيادي دارد. به جز اين، طبق تحقيقاتي كه انجام گرفته است، سايتهايي كه جستجوي محلي را به درستي انجام داده باشند، درصد بالايي از فروش را كسب ميكنند.
براي استفاده از بخش جستجوي محلي گوگل لازم است برخي كارها را انجام دهيد. يكي از اين كارها قرار دادن نام شهر، منطقه و كشور خود در تگ متا و بدنه محتواي سايت است. همچنين بايد آدرس محل فعاليت خود را در گوگل ماي بيزينس و گوگل مپ ثبت نماييد. براي افزايش قدرت جستجوي محلي بايد آدرس و اطلاعات تماس خود را در سايت درج كرده و همچنين از نام شهر و يا مكاني كه در آن قرار داريد در تگ ALT تصاوير استفاده كنيد. در آخر ميتوانيد از دادههاي ساختاريافته جستجوي محلي نيز استفاده كرده تا حضور سايت خود را در بخش جستجوي محلي قويتر كنيد.
توجه به نسخه موبايل وبسايتها
نسخه موبايل وبسايتها و يا ريسپانسيو بودن سايت اهميت بسيار بالايي دارد به طوري كه اگر امروزه سايتي بدون نسخه ريسپانسيو ارائه شود، اهميت خود را در پيش كاربران از دست ميدهد. از آن جايي كه بسياري از كاربران امروزي از موبايل براي وبگردي استفاده ميكنند، اين مورد در سالهاي اخير اهميت پيدا كرده است. گوگل نيز چندين سال است كه به صورت علني و مدام اعلام ميكند كه ارائه نسخه موبايل وبسايتها تاثير بالايي بر روي رتبهبندي خواهد گذاشت و از نظر گوگل نسخه موبايل ارجحيت بيشتري نسبت به نسخه دسكتاپ دارد. همچنين طبق آماري كه منتظر شده است، ترافيك دريافتي از سمت موبايل 60 درصد بوده و به همين دليل ميتوان فهميد چرا براي گوگل نسخه موبايل به نسخه دسكتاپ ارجحيت دارد. به دليل همين اهميت گوگل الگوريتمي به نام الگوريتم mobilefirst indexing را طراحي كرده است تا نسخه موبايل وبسايتها را مورد بررسي قرار دهد. در ماه مارچ 2021 گوگل اهميت نسخه موبايل را يك بار ديگر اعلام كرد و طبق مقاله داده شده اذعان داشت كه از اين به بعد نسخه موبايلي يك وبسايت معيار اصلي رتبهدهي به آن سايت است نه نسخه دسكتاپ آن سايت. بعد از چنين اعلاميهاي ديگر همگان بايد به اهميت نسخه موبايل پي برده باشند، در نتيجه لازم است بر روي ريسپانسيو كردن و همچنين افزايش تجربه كاربري سايت در نسخه موبايل كار بسياري انجام شود تا مخاطبان تجربه خوبي از كار با سايت مد نظر را داشته باشند.
توجه به هدف كاربران از جستجو در گوگل
توجه به كلمه كليدي انتخاب شده براي يك محتوا بيش از پيش اهميت پيدا كرده است. به طور مثال زماني كه كاربر به جستجوي عبارت گوشي سامسونگ ميپردازد، عمدتا به دنبال آشنايي با گوشيهاي اين برند است و لازم است مقالات نوشته شده در اين زمينه به او معرفي شود، ولي زماني كه كاربر خريد گوشي سامسونگ را سرچ ميكند، به دنبال آشنايي با قيمت و خريد آن است، در نتيجه لازم است محتواهاي نوشته شده حول و حوش قصد كاربر از هدف باشد تا سايت رتبه خوبي را كسب كند.
به جز هدف كاربران از جستجو، ترندهاي جستجوي كاربران نيز داراي اهميت بسياري است. توجه به اين ترندها ميتواند سايت را در رتبه خوبي از نتايج گوگل قرار دهد. البته لازم به ذكر است كه سايت مورد نظر بايد در زمينه عبارت ترند شده كار كند، در غير اين صورت نوشتن مقالهاي غير مرتبط با كار سايت ميتواند بر روي رتبه سايت تاثير منفي بگذارد.
توجه به محتواي با كيفيت
به طور كل محتواهاي نوشته شده بايد قابل فهم باشند و در كنار آن عميق نيز باشند. موتورهاي جستجو رو به روز در تعيين كيفيت متن مقاله به هر زباني بهتر ميشوند تا بهترين نتيجه را در اختيار مخاطبان قرار دهند. هر چه محتوا با كيفيتتر باشد و اصوليتر نوشته شده باشد، موتور جستجوي گوگل به آن اهميت بيشتري ميدهد.
منبع: