سئو فني چيست؟
SEO فني بهينه سازي وب سايت و سرور است كه به عنكبوت موتور جستجو كمك مي كند سايت شما را خزنده و نمايه سازي موثرتري كند (براي كمك به بهبود رتبه هاي ارگانيك).
چك ليست فني SEOموتورهاي جستجو در نتايج جستجو به وب سايتهايي كه ويژگيهاي فني خاصي را نشان مي دهند - به عنوان مثال اتصال ايمن ، طراحي پاسخگو يا زمان بارگيري سريع - درمان ترجيحي را ارائه مي دهند و سئو فني كاري است كه شما براي اطمينان از انجام اين كار در وب سايت خود بايد انجام دهيد.
در زير ليستي از مراحل مهمي كه مي توانيد براي اطمينان از بهينه بودن SEO فني خود انجام دهيد ، مشاهده خواهيد كرد. با پيروي از اين دستورالعمل ها ، مي توانيد اطمينان حاصل كنيد كه امنيت و ساختار سايت شما انتظار الگوريتم هاي موتور جستجو را برآورده مي كند و در نتيجه در نتيجه جستجو پاداش مي گيريد.
1. از SSL استفاده كنيد.Secure Sockets Layer - SSL - يك فناوري امنيتي است كه يك لينك رمزگذاري شده بين يك سرور وب و يك مرورگر ايجاد مي كند. با استفاده از SSL مي توانيد سايتي را به راحتي مشاهده كنيد: URL وب سايت به جاي «http: //» با «https: //» شروع مي شود.
در سال 2014 گوگل اعلام كرد كه آنها مي خواهند "HTTPS در همه جا" را ببينند و وب سايت هاي امن HTTPS در نتايج جستجو بر وب سايت هاي غير ايمن اولويت دارند. =
بنابراين ، در صورت امكان ، اطمينان از امنيت سايت شما منطقي است - اين كار با نصب يك گواهينامه SSL در وب سايت شما انجام مي شود ، اگرچه بيشتر سازندگان وب سايت در حال حاضر به طور پيش فرض SSL را شامل مي شوند.
2. اطمينان حاصل كنيد كه سايت شما براي موبايل مناسب است.طراحي وب سايت «پاسخگو» خود به خود تنظيم مي شود تا بتوان آن را به راحتي در هر دستگاهي جستجو و خواند.
گوگل در مورد اين واقعيت واضح است كه داشتن يك سايت پاسخگو توسط الگوريتم هاي خود يك سيگنال رتبه بندي بسيار قابل توجه تلقي مي شود. و با معرفي رويكرد "همراه اول" گوگل براي فهرست بندي محتوا ، اكنون يك وب سايت پاسخگو بيش از هر زمان ديگري مهم است.
بنابراين منطقي است كه اطمينان حاصل كنيد وب سايت شما كاملاً پاسخگو است و در بهترين قالب ممكن براي كاربران تلفن همراه ، رايانه لوحي يا دسك تاپ نمايش داده مي شود.
3. سرعت سايت خود را بالا ببريد.موتورهاي جستجو سايتهايي را كه سريع بارگيري مي شوند ترجيح مي دهند: سرعت صفحه به عنوان يك سيگنال مهم رتبه بندي در نظر گرفته مي شود.
روش هاي مختلفي وجود دارد كه مي توانيد سايت خود را تسريع كنيد:
از هاست سريع استفاده كنيد.از يك ارائه دهنده سريع DNS ("سيستم نام دامنه") استفاده كنيد«درخواست هاي HTTP» را به حداقل برسانيد - استفاده از اسكريپت ها و افزونه ها را به حداقل برسانيدبه جاي چندين صفحه سبك CSS يا CSS درون خطي از يك صفحه سبك CSS (كدي كه براي نمايش نحوه نمايش وب سايت شما به مرورگر وب سايت استفاده مي شود) استفاده كنيداطمينان حاصل كنيد كه پرونده هاي تصويري شما تا حد ممكن كوچك هستند (بدون اينكه پيكسل بندي بيش از حد باشد)صفحات وب خود را فشرده كنيد (اين كار با استفاده از ابزاري به نام GZIP انجام مي شود)كد سايت خود را كوچك كنيد - از هرگونه فضاي غيرضروري ، قطع خط يا تورفتگي در HTML ، CSS و Javascript خود خلاص شويد (براي كمك به اين صفحه به صفحه منابع كوچك سازي Google مراجعه كنيد).
4- مشكلات محتواي تكراري را برطرف كنيد.محتواي تكراري مي تواند براي كاربران گيج كننده باشد (و در واقع الگوريتم هاي موتور جستجو). اين همچنين مي تواند مورد استفاده قرار گيرد براي دستكاري رتبه بندي جستجو و يا به دست آوردن بازديد بيشتر.
در نتيجه ، موتورهاي جستجو علاقه چنداني به آن ندارند و گوگل و بينگ به مديران وب توصيه مي كنند كه هر گونه مشكل محتواي تكراري را پيدا كنند.
مي توانيد موارد محتواي تكراري را از طريق:
جلوگيري از انتشار چندين نسخه از يك صفحه يا پست توسط CMS (به عنوان مثال ، با غيرفعال كردن شناسه هاي جلسه كه براي عملكرد وب سايت شما حياتي نيستند و خلاص شدن از نسخه هاي مناسب چاپگر محتواي شما).با استفاده از عنصر پيوند متعارف ، به موتورهاي جستجو اطلاع دهيد كه نسخه "اصلي" محتواي شما در كجا قرار دارد.
5. يك نقشه سايت XML ايجاد كنيد.نقشه سايت XML فايلي است كه به موتورهاي جستجو كمك مي كند وب سايت شما را هنگام خزيدن درك كنند - مي توانيد تصور كنيد كه مانند يك "نقشه راه جستجو" از انواع مختلف است و به موتورهاي جستجو دقيقاً مكان هر صفحه را مي گويد.
همچنين شامل اطلاعات مفيدي در مورد هر صفحه در سايت شما ، از جمله
آخرين تغيير صفحهچه اولويتي در سايت شما دارد؛چند مرتبه به روز مي شود.در BigCommerce ، سايت XML شما به طور خودكار ايجاد مي شود. اگر از پلتفرم ديگري استفاده مي كنيد ، براي ساختن آن بايد از يك ژنراتور نقشه سايت استفاده كنيد.
6. فعال كردن AMP را در نظر بگيريد.AMP پروژه اي است كه توسط Google پشتيباني مي شود و هدف آن سرعت بخشيدن به ارسال محتوا در دستگاه هاي تلفن همراه از طريق استفاده از كد ويژه معروف به AMP HTML است.
نسخه هاي AMP صفحات وب شما به سرعت در دستگاه هاي تلفن همراه بارگيري مي شوند. آنها اين كار را با كم كردن محتوا و كد شما تا حد استخوان خالي انجام مي دهند ، متن ، تصاوير و فيلم را دست نخورده باقي مي گذارند اما اسكريپت ها ، نظرات و فرم ها را غيرفعال مي كنند.
از آنجا كه سرعت آنها بارگيري مي شود ، نسخه هاي AMP صفحات به احتمال زياد توسط كاربران شما خوانده و به اشتراك گذاشته مي شوند ، كه باعث افزايش زمان سكونت و تعداد پيوندهايي مي شود كه به محتواي شما اشاره مي كنند - همه موارد خوب از نظر SEO. علاوه بر اين ، گوگل گاهي صفحات AMP موجود در چرخ فلك هاي برجسته را در نتايج جستجو برجسته مي كند - به شما يك جستجوي مهم مي دهد.
7. نشانه گذاري داده شده را به وب سايت خود اضافه كنيد.نشانه گذاري داده شده ساختاري ، كدي است كه به وب سايت خود اضافه مي كنيد تا به موتورهاي جستجو كمك كند محتواي موجود در آن را بهتر درك كنند. اين داده ها مي توانند به موتورهاي جستجو كمك كنند تا سايت شما را به طور م indexثرتر نمايه سازي كرده و نتايج مرتبط تري ارائه دهند.
علاوه بر اين ، داده هاي ساخت يافته با افزودن "قطعه هاي غني" نتايج جستجو را افزايش مي دهند - به عنوان مثال ، مي توانيد از داده هاي ساخت يافته براي افزودن رتبه بندي ستاره به مرور استفاده كنيد. قيمت محصولات يا اطلاعات مرورگر (مثال زير).
از آنجا كه از نظر بصري جذاب ترند و بلافاصله اطلاعات مفيدي را براي جستجوگران برجسته مي كنند ، اين نتايج پيشرفته مي تواند ميزان كليك شما (CTR) را بهبود بخشد و بازديد بيشتري را براي سايت شما ايجاد كند. از آنجا كه سايتهايي كه داراي نتايج CTR بالاتري هستند معمولاً تحت درمان ترجيحي در موتورهاي جستجو قرار مي گيرند ، ارزش افزودن داده هاي ساخت يافته به سايت شما را دارد.
8. سايت خود را با Google Search Console و Bing Webmaster Tools ثبت كنيد.Google Search Console و Bing Webmaster Tools به ترتيب ابزاري رايگان از Google و Microsoft هستند كه به شما امكان مي دهند وب سايت خود را براي نمايه سازي در اختيار موتورهاي جستجو قرار دهيد.
هنگامي كه آماده راه اندازي وب سايت خود هستيد ، بايد نقشه سايت XML آن را مشاهده كنيد (به بالا مراجعه كنيد) به Google Search Console و Webmaster Tools تا بتوانند سايت جديد شما را جستجو كنند و شروع به نمايش نتايج حاصل از آن در نتايج جستجو كنند.
اين سرويس ها همچنين به شما امكان مي دهند عملكرد كلي سايت خود را از موتور جستجوي احتمالي تحت نظر داشته باشيد - ساير كارهايي كه مي توانيد با اين ابزار انجام دهيد عبارتند از:
قابليت استفاده از تلفن همراه سايت خود را آزمايش كنيددسترسي به تجزيه و تحليل جستجومشاهده بك لينك به سايت شما رد كردن پيوندهاي هرزنامه
منابع فني SEO
شما مي توانيد منابع زير را براي يادگيري بيشتر در مورد SEO فني مفيد بدانيد:
https://javadyasemi.ir/technical-seo/
https://www.bigcommerce.com/ecommerce-answers/technical-seo/